Derfor skal vi fortsætte med vores læring gennem livet

  • af

Hvis du har været studerende eller har været i lære og blevet lært op til at gøre et bestemt stykke arbejde, så du har måske også tænkt, at du nu er færdig med at lære. Men det er en meget hård udmelding. Lad os udfordre denne tankegang og i stedet for sige: Du er aldrig færdig med at lære. Læs mere om, hvorfor du skal stoppe med at lære her. Nysgerrig? Du kan også læse mere på Matrixedu.dk.

 

Du skal forstå verden

Tror du, du har en komplet forståelse af, hvordan verden hænger sammen? Hvis det er tilfældet, så er det sikkert allerede forkert. Der er alt for mange, der har en alt for sort/hvid tankegang til at forstå, hvordan verden hænger sammen. Der er så mange film, der lærer os, at der er onde og gode mennesker. At det er sådan, vi opdelt. Film og serier er med til at danne vores forståelse af verden, og det kan derfor være farligt kun at se film, der fremstiller det således. Det er sjældent i det virkelig liv, at der er nogle mennesker, der er rent onde eller rent gode. Verden er mere nuanceret end det. Det er vigtigt, at man forstår, at verden er nuanceret og ikke sort/hvid. Tænk over det.

 

Du er i udvikling hele livet

Læring handler ikke kun om de ting, vi lærer i skolen. Du har sikkert også lært meget engelsk af at se film eller af at spille spil på computeren. Sådan er det også med andre ting: Vi lærer fra så meget mere end det, som læreren står foran os og fortæller. Du kan lære meget selv af at læse, se gode dokumentarer og endda film og serier kan hjælpe os.

 

Maskinernes indtræden

Lige nu udvikles robotteknologi og AI med hastige skridt. AI står for artificial intelligence, og det er et begreb, der dækker over den intelligens, maskiner har. Man mener, at der vil komme et tidspunkt, hvor AI overhaler den menneskelige intelligens, så maskinerne har magten over os. Det er det, man kalder singlarity. Det er ”the point of no return”, hvor vi har udviklet maskinerne til et punkt, der overgår os og den menneskelige intelligens. Du kan nok ikke følge med, men det samtidig en teori, der er et udtryk for, at vi aldrig må stoppe med at udvikle os og lære.