Spring til indhold
Hjem » Artikler » Glade medarbejdere giver et godt arbejdsmiljø

Glade medarbejdere giver et godt arbejdsmiljø

glade medarbejdere

Hvad er et godt arbejdsmiljø? I denne artikel sætter vi fokus på det sunde arbejdsmiljø, samt hvordan det kan forbedres ude i de danske virksomheder.

De fleste af os bruger rigtig meget tid på vores arbejdspladser. Derfor giver det også sig selv, at et godt og sundt arbejdsmiljø, er en nødvendig for at vi som mennesker trives i dagligdagen. Når der bliver spurgt om hvad et sundt arbejdsmiljø er vil mange nok svare, at det er et sted hvor der er rart at være. Et sted hvor man trives som professionel, men hvor man også i høj grad trives socialt.

Èn ting er at diverse basale behov skal opfyldes. Arbejdsforholdene skal selvfølgelig leve op til Arbejdstilsynets regler og love på området. Byggepladser, kontorer, institutioner osv. skal alle leve op til forskellige regler og krav, for ikke at blive pålagt ekstra opsyn eller bøder. Det er én meget håndgribelig ting at overholde for de forskellige arbejdspladser.

Men at sikre et godt arbejdsmiljø medarbejderne iblandt, kan derimod være en større udfordring. Desværre bliver flere og flere danskere ramt af stress, nogle oplever at blive mobbet og andre mistrives bare generelt på jobbet. Det kan være let at pege fingre, men arbejdsgiveren har uden tvivl et socialt ansvar, for sine ansatte.

På Arbejdstilsynet kan der læses mere om, hvordan man som virksomhed forbedrer arbejdsmiljøet. Se mere på denne side: at.dk/

Det er nemlig vigtigt at virksomheden ikke hviler på sine laurbær. Heller ikke selvom at virksomheden umiddelbart har et godt arbejdsmiljø. Det er en konstant proces og derfor noget, der bør ofte bør være fokus på.

Skab et godt psykisk arbejdsmiljø

Et godt psykisk arbejdsmiljø er essentielt for at ansatte trives i deres arbejdsliv da det kan have store konsekvenser, hvis en ansat ikke trives.

De åbenlyse konsekvenser er selvfølgelig de arbejdsrelaterede konsekvenser. Lav trivsel kan føre til ringe effektivitet, nedsat arbejdsglæde og dårlig samarbejdsevne. Dog er der andre og mere vidtrækkende konsekvenser, som det er værd at være opmærksom på.

Et dårligt psykisk arbejdsmiljø hvor medarbejderne er stressede, oplever chikane eller mobning kan sætte dybe spor for individet. Også i den ansattes privatliv. Sygemeldinger grundet stress, depressioner og andre psykiske udfordringer ses desværre fra tid til anden.

Virksomheden har derfor et stort ansvar overfor sine ansatte. Fokusér på det sunde og gode psykiske arbejdsmiljø og skab en sund arbejdsplads, hvor der er plads til alle. Har man en ansat, der ikke trives psykisk er det vigtigt at forsøge, at gøre noget ved det. Få HR-afdelingen involveret og anbefal evt. en dygtig psykolog i København, der kan hjælpe medarbejderen videre, hvis jeres virksomhed holder til i København.