Sidder du med en iværksætterdrøm, og har du lyst til at starte egen virksomhed? Så er der selvfølgelig mange ting, du skal være opmærksom på, både før og efter opstart. Det kan se hurtigt se ud til at være en uoverskuelig proces, og derfor får du her et par gode råd til, hvad du skal fokusere på, når du vil starte din virksomhed.
Hvad vil du lave/sælge?
Inden opstart er det en rigtig god ide at være sikker på, hvad konceptet med din virksomhed skal være. Vil du sælge aladin vandpibe og vandpibetilbehør eller tilbyder du rådgivning inden for kost og vægttab? Pointen er, at du skal være helt klar med dig selv omkring hvad, formålet med din virksomhed skal være, så dette ligeledes står klart over for dine kunder og dine målgrupper.
Men hvem er din målgruppe?
Det er nemlig vigtigt at vide, hvem man skal fokusere sin markedsføring og sit salg til. Sælger du eksempelvis udelukkende tøj, tasker, tilbehør og sokker til kvinder, er det klart, at din målgruppe ikke er mænd. Det er vigtigt at kunne indsnævre sin målgruppe, så man nemmere kan nå ud til sine slutbrugere og dermed fokusere sit salg bedst muligt.
Netværk er essentielt
En af de bedste måder at brande og fortælle om sit produkt eller ydelse på er via netværk. Sørg for at deltage i netværksmøder, receptioner og konferencer og andet, hvor du har gode muligheder for at møde en masse relevante personer, der kan udvide dit netværk, og som kan gavne din virksomhed.
Dit omdømme er vigtigt
Dit og din virksomheds omdømme er altafgørende, når det kommer til at tiltrække nye kunder og bevare dem, man allerede har. Har man et dårligt omdømme, så kan virksomhedens troværdighed hurtigt dale i takt med dette, og kunder kan forsvinde, lige så hurtigt som de kom.
Sørg for at være synlig
Vil du tiltrække kunder, så skal de selvfølgelig også kende til dig, inden de kan blive dine kunder. Derfor er det vigtigt, at du og din virksomhed er synlig. Internettet er uundgåeligt, når det kommer til markedsføring og synlighed. Den tid, du bruger på at sikre dig, at man kan finde din hjemmeside, er dyrebar tid. Sørg for at bruge tid på at søgemaskineoptimere din hjemmeside – og få eventuelt hjælp til det, hvis det endnu ikke er noget, du har kendskab til.